درس اول :امنیت ، تهدید  

آیا ممکن است در درک امنیت و نا امنی دچار اشتباه شویم ؟

آیا ناامنی به افراد اختصاص دارد یا گروه ها را نیز شامل می شود؟

در پاسخ سؤال 1 )می توان گفت: بله مبنای درک ما از امنیت و ناامنی اطلاعاتی است  که از محیط دریافت می کنیم . اگر اطلاعات دریافتی به هر علت ( منبع اعتبار یا تفسیر غلط ما) خدشه دار باشد ، مسلماً در برداشت دچار اشتباه خواهیم شد.

در پاسخ به سؤال 2 می توان گفت ناامنی می تواند در خانواده ، جامعه ، منطقه جغرافیایی یا در سطح بین المللی اتفاق بیفتد. فوت یکی از اعضای خانواده، شیوع مواد مخدر در جامعه، در گیری های نظامی در یک منطقه ، آلودگی محیط زیست و هزاران ناامنی دیگر از مصادیق ناامنی در خانواده ، جامعه ، منطقه  و سطح بین  المللی هستند.

 این سؤال مطرح می شود آیا بین ابعاد مختلف ناامنی ارتباط وجود دارد یا نه و چگونه؟

در پاسخ به این سؤال می گوییم عوامل بوجود آورنده ی ناامنی مختلف اند اما این عوامل در زندگی اجتماعی و فردی  از هم تفکیک ناپذیرند و بر هم تأثیر دارند.

بنابراین ؛ وجود یک نوع ناامنی موجب بروز ناامنی در زمینه های دیگر خواهد شد . مثلاً ناامنی اقتصادی حتماً ناامنی فرهنگی و اجتماعی را بدنبال خواهد داشت.ثروت  در بیشتر مواقع بعنوان یک پدیده اقتصادی زمینه های موفقیت در جامعه را افزایش می دهد و مصرف مواد مخدر موجب بروز ناهنجاری های اقتصادی   می شود .

وظیفه مسئولان در این بخش:

1) برنامه ریزی دقیق و منظم در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی ، سیاسی و ...

2) التزام به اجرای دقیق و صحیح برنامه های پیش بینی شده

3 ) پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه های پیش بینی شده

وظیفه مردم در این بخش:

1) سعی در افزایش آگاهی عمومی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و ...

2) سعی در افزای آگاهی از قوانین و مقررات جامعه

3) التزام  عملی به رعایت قوانین و مقررات جامعه

    پاسخ به سؤال :

به نظر شما آیا استفاده از لباس هایی که علائم و نشانه های فرهنگی بیگانگان را دارد، می تواند یک تهدید فرهنگی و اجتماعی محسوب شود .چرا؟

امروزه عواملی که می توانند آرامش افراد را از بین ببرند بسیار فراوانند . با گسترش فناوری و ابزار های صنعتی ساخت بشر و ارتبا طات اینترنتی و ماهواره ای جنگ نرم آغاز شده است و همه نشانه ها به ارزشها ، باور های دینی ، الگوهای سنتی، مذهب و نوع پوشش و... است.علائم و نشانه های فرهنگی بیگانه  به آرامی نوجوانان و جوانان و بزرگتر ها را از ارزشها و باورها دور می کند و نشانه های خود را جایگزین نشانه های فرهنگی  کشور مورد تهاجم می کند یعنی دیگر استفاده از پوشش غربی و علائم و نشانه ها  که با عرف و شرع منافات دارد رفته رفته  بدون اشکال شده و دیگر در  اذهان  مردم بد  نیست و همه آن را قبول می کنند مثال جنگ نرم و تهاجم به ارزشها را برای بچه ها می توان با این مثال گفت که اگر تعدادی قورباغه را داخل ظرف آب سردی بیندازند و روی شعله کم آتش بگذارند  قورباغه ها بدون نگرانی شنا می کنند و آب که کم کم گرم می شود بدنشان هم به آن عادت می کند و وقتی آب گرم شد بی حال شده و دیگر توان ماندن و مقابله با آن را ندارند و در نهایت می میرند. این جنگ نرم است اما اگر همین قور باغه ها رایکدفعه داخل آب گرم بیندازند  زود خود را از آب به بیرون می اندازند و نمی شود آنها را کشت .در جنگ نرم هم کم کم و آهسته و با وقت و سرمایه گذاری فرهنگ بیگانه که در نظر اول خوب و خوشایند و جذاب می آید در کنار کار های رسمی  به افراد منتقل شده  بطوری که فرد آن را قبول می کند و در مقابل آن واکنش نشان نمی دهد و بعد از مدتی آن را می پذیرد..

راه کار: باید ارزشها و باورهای دینی و خوبی های دین به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود و برای کار های فرهنگی سرمایه گذاری شود تا دانش آموزان در محیط های جذاب و سالم به فعالیت بپردازند.و ارزشهای خود را حفظ و آن را به هیچ قیمتی نفروشند اگر افراد به یقین برسند دیگر هیچ کس نمی تواند آنان را تهدید کند و ارزشهای آنان را  از آنان بگیرد .

 درس دوم جنگ و دفاع

 سوال پشتوانه پیام امام و رهبری چیست ؟

قرآن،احادیث و و روایات نقل شده ازپیامبرو ائمه معصوم(ع) و قانون اساسی که در کلام قرآن جاری شده اند.

دفاع: انسان به سبب توانایی عقلانی خود ضمن ابزار سازی ، از طریق آموزش اطلاعات خود را به نسل های بعد منتقل می کند . پیچیدگی های ابزار امروزی و روش های دفاعی بشر مرهون همین امر است.

در حالی که حیوان با آموزه های ثابت و غیر قابل ارتقایی که خداوند ، در وجود او قرار داده است ، امکان دخل و تصرف در آن را ندارد. هر حیوانی ،همواره از هنگام پیدایش بر روی زمین تا به امروز با یک شیوه دفاع می کند. بعنوان مثال آهو و خرگوش برای دفاع از خود فرار را انتخاب می کند و موش برای دفاع از خود رفتن به سوراخ را انجام می دهد. شیر و ببر برای دفاع از خود حمله می کنند  و مار فقط از راه نیش زدن از خود دفاع می کند و برخی حیوانات هم سر و صدا و ترساندن را انجام می دهند و نکته جالب اینکه هیچوقت نشده این حیوانات فکر کنند و شیوه دفاعی خود را تغییر دهند چون خداوند این نعمت را به آنان نداده است و اگر اینطور بود شاید زندگی انسان به خطر می افتاد مثلاٌ گرگ ها با هم فکر می کردند و شیوه خود را تغییر داده و همگی با یک برنامه به انسانها حمله می کردند و یا ...

  سوال :حال یک سؤال: چرا انسان در برابر خطر عکس العمل نشان می دهد؟

انسان برای حفظ جان و حریم و آنچه به انسان تعلق دارد ، با استفاده از امکانات و توانایی خویش  از خود عکس العمل نشان می دهد

عکس العمل انسان در برابر خطر در ابتدا انسان با سنگ ، مخفی شدن ، استفاده از سلاح سرد( شمشیر و تیر و کمان) استفاده از سلاح گرم( اسلحه ، توپ ، تانک ) بود و به مرور با استفاده ازسلاح های میکروبی ، شیمیایی و هسته ای صورت گرفت .

     انواع دفاع:

دفاع آگاهانه  یا ارادی :

انسان به خاطر امتیازی که نسبت به موجودات زنده دارد با تغییر در روش خود و ابزار هایی که می سازد شیوه  دفاعی را تغییر می دهد و علت آن این است که انسان دارای اراده و اختیار است و با استفاده از عقل می تواند راه های مختلفی را در نظر بگیرد و بهترین ها را انتخاب کند.این دفاع هم در مورد امور مادی است و هم امور معنوی را شامل می شود.

دفاع غریزی یا ناآگاهانه :

دفاع حیوانات در هر زمان یکسان است و تغییری نمی کند و بصورت ناخود آگاه انجام می شود و در بین تمام موجودات مشترک است مانند فرار کردن، حمله و یا سر و صدا.

  سؤال: چرا باید ما به ابزار و امکانات جدید نظامی دست بیابیم:

انسان برای دفاع به ابزار نیاز دارد و برای بدست آوردن آمادگی کامل در برابر خطرات باید به جدید ترین سلاح ها مجهز شود تا قدرت بازدارندگی او افزایش یابد ، به طوری که اگر دشمن از سلاح مدرن استفاده کرد او نیز برای مقابله به مثل از ان استفاده کند و هم اینکه دشمن جرأت پیدا نکند  فکر حمله به سرش بزند. این ادعا را ایران خوب ثابت کرد و ایستاد و به همت دانشمندان خود توانست به علم روز و دستاورد های جدید دست پیدا کند و کشور ها نتوانند به فکر حمله نظامی بر علیه ایران بیفتند چون می دانند که اگر به ایران حمله کنند ایران با صلابت جواب آنها را خواهد داد.

درس سوم انقلاب اسلامی ،تداوم نهضت عاشورا طلوع فجر

به طور کلی چهار عامل عمده برای وقوع انقلاب در یک جامعه لازم است که معمولاً در هر انقلابی دیده می شود:

1)نارضایتی عمیق از شرایط موجود.

 2)گسترش و پذیرش اندیشه یا اندیشه های جدید جانشین (که همان جهان بینی انقلاب است).

 3) گسترش روحیه انقلابی در افراد جامعه.

4) وجود رهبری و نقش آفرینی در ساختارهای سیاسی اجتماعی.

نارضایتی ویژه از وضع موجود در قشرهای مختلف دیده می شد و نشانه هایی مثل تظاهرات، درگیری و اعتصاب عمومی و تنفر همگانی از رژیم شاهنشاهی و سیاست های ضد مردمی و ضد اسلامی در مردم وجود داشت. و البته تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها در این بود که این نارضایتی در بخش گسترده ای از جامعه و همه گیر و به شدت واقعی و عمیق بود.

آموزه های اسلامی به عنوان جهان بینی و اندیشه سیاسی جانشین، در انقلاب اسلامی مطرح بود و در شعارها، بیانیه ها، سخنرانی ها و اعلامیه ها به وضوح، به چشم می خورد و اصالت فرهنگی آن از تفاوت های شاخص انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های معاصر بود.

 حفظ و تداوم انقلاب اسلامی ایران:

امام راحل و جانشین شایسته اش حضرت آیت الله خامنه ای ؛ بارها سفارش کردهاند که حفظ و دفاع از انقلاب اسلامی مهم تر از پیروزی آن است.  

راه های حفظ انقلاب و ادامه آن :

1) ایمان به خدا  2) وحدت و پیروی از رهبری

  ریشه های کار کشته

یک گیاه بیابانی را تصور کن. می خواهی از ریشه در بیاوری اش؛ ولی هر چه سعی می کنی، کمتر نتیجه می گیری. انگار شرایط سخت و گرم و خشک بیابان، ریشه ها را ضخیم تر و عمقی تر کرده است. ریشه ها به هم می گویند: گیریم که هوا گرم و خشک است؛ گیریم آسمان با خاک اینجا قهر کرده و باران نمی بارد؛ مهم نیست، ما ریشه هایمان را آن قدر در دل خاک نفوذ می دهیم که قطره ای آب پیدا کنیم... . و همین کار را هم می کنند. ریشه ها به مثابه باورها و اعتقادات یک آدمی، عمیق و قدرتمند می شوند. این طور است که گیاه بیابانی را باید بی خیال شوی؛ وگرنه دست هایت از تیزی تیغ هایش آزرده می شوند. ریشه ها کاری به کمبود نیروها و امکانات ندارند. آنها تا جایی که می شود، نفوذ می کنند و نفوذ آنها در دل خاک، گیاه را راسخ تر می کند. ریشه ها، باورِ گیاهند.

باورها و اعتقادات، عجب چیزهای عجیبی اند. اساطیری ترین واژه ای که معجزه آسا ترین کارها در تاریخ کرده است. وقتی به انجام دادن کاری باور داشته باشی، اگر همه بادها هم مخالف تو بوزند، باز هم «تو» برنده ای. نورِ باور که آذینِ اندیشه تو باشد، درخشنده ترینی، پایدارترین؛ مثل همان گیاه پر از تیغِ بیابانی، از ریشه در آوردنت دشوار می شود. آن وقت گل ها و بوته ها و درخت های باغ های سرسبز استوایی به تو حسودی می کنند. حسودی می کنند که ریشه ات عمیق تر شده. حسودی می کنند که تو این همه استواری؛ ولی آنها با باران های تند موسمی می شکنند و ریشه کن    می شوند.اعتقاد، چیز عجیبی است. ریشه دار بودن آن مقوله شگفت انگیزی است. ریشه دار بودن، برای قیام کردن علیه دیگران، دیگرانی که تو را و ریشه دار بودن تو را نمی خواهند، برگ برنده توست. اعتقاد به پیروزی، عمق و نهایت توست. بال پرواز توست. سلاح بُرَنده تو در هر قیام و انقلابی است.

گفتم انقلاب... یادم افتاد انقلاب خودمان هم به سبب اعتقاد و ریشه دار بودنمان پیروز شد... ما گل های بیابانی ای بودیم که ریشه هایمان در عمق خاک، سرود اتحاد می خواندند.

 سؤال:

منظور امام خمینی این جمله « طرفداران من در گهواره ها خفته اند » چه بود و چرا این جمله را فرمود؟

  وقتی ساواک امام را دسگیر کرد یکی از مأموران ساواک با طعنه به امام گفت این طرفداران تو در کجا هستند؟

و امام با همان متانت همیشگی خود می فرمایند: سربازان و طرفداران من در گهواره های خود خوابیده اند.

 بی شک آن عارف روشن ضمیر به درستی وقایع سالهای بعد را پیش بینی کرده بود و می دانستند که نسل جدید طرفداران نهضت او هستند و در راه عقیده و ایمان خود از همه هستی و نیستی خود خواهند گذشت.

امام خمینی (ره) نهضت خفته ای را در جهان بیدار کرد و این بیداری نشانه ای از الگودهی انقلاب اسلامی ایران به سایر کشور ها است. گهواره نشینان سال 42 در کنار رهبر دینی و روحانیت در سال 57 انقلاب کردند و اکنون می بینیم که گهواره نشینان دیروز در کشور های تونس و مصر و ... هم قیام کرده اند.گهواره نشینان امام در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که سخن پدر پیرشان را به مرحله عمل رساندند و با رشادت و دلیری و ایثار و ایستادگی در کنار رهبر عزیز شان حضرت آیت الله خامنه ای که  مانند خورشیدی تمام جهان از پرتو نور آن استفاده می کنند ایران اسلامی را به پیروزی رساندند و نگذاشتند خون شهیدان انقلاب و رشادت های امام و پیروانش هدر رود.  

درس چهارم بسیج مدرسه عشق است

دفاع یکی از مسائل مهم و حیاتی در زندگی موجودات زنده است و موجودات زنده در برابر هر آنچه هستی آنها را تهدید می کند ، به واکنش هایی دست می زنند. این واکنش ها با توجه به نوع موجودات ( حیوان و انسان) با هم متفاوت است.

این تفاوت باعث می شود که بعضی از آنها سال ها با یک روش به دفاع بپردازند.. مثلاً آهو برای دفاع کردن از خود در برابر دشمن ، راه فرار را انتخاب می کند، امّا انسان به خاطر داشتن توانایی خداددادی اش ، می تواند برای دفاع از خود ، ابزار های مختلفی بسازد و به نحو شایسته آن ها را بکار گیرد.

 واژه بسیج ( mobilization ) به معنای تجهیز کردن و سترگ کردن استو در اصطلاح ، به معنای جمع آوری کلیه ی قوای موجود جامعه و به کار گیری آن در مواقع ضروری است .

 ضرورت تشکیل سازمان بسیج دانش آموزی

مأموریت و وظیفه اصلی نیروی مقاومت بسیبج عبارت است از:

جذب و آموزش عمومی آحاد مردم، سازماندهی و تجهیز و به کارگیری آنها در رده های مقاومت به منظورتشکیل ارتش بیست میلیونی و مقاومت مردمی و دفاع از کشور، انقلاب و دستاوردهای آن از طریق ایجاد پایگاه های مقاومت بسیج در مساجد، ادارا ت، کارخانه ها، مراکز آموزشی و مدارس کشور.

بدون شک بخش قابل توجهی از اعضای بسیج مستضعفین و ارتش بیست میلیونی را قشرجوان و نوجوان میهن اسلامی تشکیل می دهد که در مدارس حضور دارند، لذا بسیج دانش آموزی یکی از ضروری ترین تشکل های بسیج است که باید به تقویت و توسعه آن توجه خاصی مبذول داشت.